Trader based brand equity – TBBE
در رویکردهای سنتی ارزش برند مطرح و ارزشی است که نزد واسطه های تجاری برای یک برند ایجاد میشود و فرض بر این است یک شرکت بتواند زنجیره تامین خودش را طوری اداره کند که واسطه ها یا عوامل تجاری این برند را به برندهای دیگر ترجیح بدهند.
Customer based brand equity – CBBE
ارزش یک برند براساس آن چیزی که مشتری درک میکند
TBBE یک رویکرد شرکتی و CBBE یک رویکرد اجتماعی است.
مثال: Apple
Industry based brand equity – IBBE
ارزش یک برند بستگی به صنعتی است که در آن فعالیت دارد و دارای دو جنبه است .
1- صنعتی که برند در آن حضور دارد چقدر حائز اهمیت است.
2- برند در آن صنعت چقدر پیشرو است.
Trader based brand equity – TBBE
جذابیت یک برند در حوزه IBBE میتواند به جذابیت TBBE بیفزاید.
CBBE
نکته مهم در این حوزه این است در صورتیکه مشتریان علاقمند به خرید برند نباشند توزیع کنندگان رغبتی به خرید یا توزیع آن ندارند .
Society based brand equity – SBBE
مسائل اجتماعی در این حوزه حائز اهمیت است مثل سازگاری با محیط زیست