marketing MBA

مباحث بازاریابی

marketing MBA

مباحث بازاریابی

مروری بر درس جلسه هفتم وانجام تکالیف آن 12/05/94

 

عوامل موثر بر قیمت گذاری :

1-رقبا

2- دولت ها

3- هزینه ها

4- اعضای کانال توزیع

5- مشتریان

- بررسی فرمول آقای آلفرد مارشال

Ep = Q2 – Q1 /P2 – P1 * P2 + P1 / Q2 + Q1

طبق معادله بالا تقاضای کالاها بر اساس مقدار کشش قیمت آنها به گروههای زیر تقسیم میشود

1-      در صورتیکه حاصل معادله عددی بزرگتر از صفر باشد هر اندازه که قیمت را کاهش دهیم فروش بالا میرود مثل طلا و ارز

2-      اگر مقدار این معادله کوچکتر از 1- باشد در اینصورت با افزایش قیمت فروش ما بالا میرود

3-      اگر بین 1- و 1 باشد برای ما فروشایجاد نخواهد کرد مثل روزنامه و دارو

 

تمرین شماره یک:

P1 =10.000

Q1 = 2.000.000

Q2 = 10.000.000

P2 = ?

Ed = -1

پاسخ 5.000  میباشد

 

عوامل تاثیر گذار بر فروش یک کالا:

-اگر برای کالاهای مشابه کالاهای ما موارد جایگزین یا مشابه ای وجود داشته باشد کالای ما نمیتواند با افزایش قیمت سهم بیشتری داشته باشد مثل موبایل – مواد غذایی

-گستره استفاده از محصول – این محصول تا چه اندازه حیاتی است – هرچقدر کاربردهای آن بیشتر باشد قطعا تغییرات قیمت کمت موجب ریزش مشتریان میشود

-میزان سهمی که قیمت از سبد خانوار اشغال میکند

-ضرورت و نیاز به کالا – اگر واقعا ضوری باشد مجبوریم آنرا بخریم

رقبا و تصمیمات خرید

-قیمتهایی که توسط بازار تعیین میشوند مثل بورس

-قیمتهایی که توسط شرکتها تعیین میشوند مثل شرکتهایی که در آنها مجموعه ها دارای یک تمایز یا برتری خاص هستند مثل آیفون

 

تمرین شماره 2:

س: نظام قیمت گذاری شرکت خودتان را توضیح دهید

در شرکت ما علاوه بر محاسبه هزینه های جاری – حمل – گمرک – بیمه – درصد سود و ... که به قیمت خرید اضافه میکنیم در نهایت مرتبا قیمت رقبا-کشش بازار - توانایی خرید مشتری بررسی و کنترل و در صورت نیاز تعدیل لازم صورت میگیرد ضمنا موظفیم بر اساس قانون حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان لیستهای قیمت را تهیه و در اختیار نمایندگان فروش قرار دهیم

در این خصوص اگر شرکتی از ارز دولتی استفاده کرده باشد موظف است ابتدا لیست قیمت خود را به سازمان مربوطه ارجاع و پس از کسب تاییدیه نسبت به انتشار آن اقدام نماید

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.