مروری بر درس جلسه هفتم وانجام تکالیف آن 12/05/94
عوامل موثر بر قیمت گذاری :
1-رقبا
2- دولت ها
3- هزینه ها
4- اعضای کانال توزیع
5- مشتریان
- بررسی فرمول آقای آلفرد مارشال
Ep = Q2 – Q1 /P2 – P1 * P2 + P1 / Q2 + Q1
طبق معادله بالا تقاضای کالاها بر اساس مقدار کشش قیمت آنها به گروههای زیر تقسیم میشود
1- در صورتیکه حاصل معادله عددی بزرگتر از صفر باشد هر اندازه که قیمت را کاهش دهیم فروش بالا میرود مثل طلا و ارز
2- اگر مقدار این معادله کوچکتر از 1- باشد در اینصورت با افزایش قیمت فروش ما بالا میرود
3- اگر بین 1- و 1 باشد برای ما فروشایجاد نخواهد کرد مثل روزنامه و دارو
تمرین شماره یک:
P1 =10.000
Q1 = 2.000.000
Q2 = 10.000.000
P2 = ?
Ed = -1
پاسخ 5.000 میباشد
عوامل تاثیر گذار بر فروش یک کالا:
-اگر برای کالاهای مشابه کالاهای ما موارد جایگزین یا مشابه ای وجود داشته باشد کالای ما نمیتواند با افزایش قیمت سهم بیشتری داشته باشد مثل موبایل – مواد غذایی
-گستره استفاده از محصول – این محصول تا چه اندازه حیاتی است – هرچقدر کاربردهای آن بیشتر باشد قطعا تغییرات قیمت کمت موجب ریزش مشتریان میشود
-میزان سهمی که قیمت از سبد خانوار اشغال میکند
-ضرورت و نیاز به کالا – اگر واقعا ضوری باشد مجبوریم آنرا بخریم
رقبا و تصمیمات خرید
-قیمتهایی که توسط بازار تعیین میشوند مثل بورس
-قیمتهایی که توسط شرکتها تعیین میشوند مثل شرکتهایی که در آنها مجموعه ها دارای یک تمایز یا برتری خاص هستند مثل آیفون
تمرین شماره 2:
س: نظام قیمت گذاری شرکت خودتان را توضیح دهید
در شرکت ما علاوه بر محاسبه هزینه های جاری – حمل – گمرک – بیمه – درصد سود و ... که به قیمت خرید اضافه میکنیم در نهایت مرتبا قیمت رقبا-کشش بازار - توانایی خرید مشتری بررسی و کنترل و در صورت نیاز تعدیل لازم صورت میگیرد ضمنا موظفیم بر اساس قانون حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان لیستهای قیمت را تهیه و در اختیار نمایندگان فروش قرار دهیم
در این خصوص اگر شرکتی از ارز دولتی استفاده کرده باشد موظف است ابتدا لیست قیمت خود را به سازمان مربوطه ارجاع و پس از کسب تاییدیه نسبت به انتشار آن اقدام نماید